Nieuws
Een nieuwe kijk op geschiedenis
Over het eerste jaar op Ubbo Emmius
Geschiedenis leren terwijl je buiten rondloopt of door een quiz te doen met de hele klas. Het zijn enkele voorbeelden van de manier waarop Patrick Dijkstra lesgeeft. Als docent geschiedenis en maatschappijleer op Ubbo Emmius Onstwedde gebruikt hij graag unieke lesmethoden. Zijn doel: leerlingen enthousiast maken voor zijn vakken.
Een eigen draai
Een frisse start op een nieuwe school. Net als voor brugklassers is dat voor Patrick ook nog niet zo lang geleden. Sinds een paar jaar staat hij voor de klas op Ubbo Emmius. En ook net zoals eerstejaarsleerlingen, vond hij het begin wel een beetje spannend. “Het was eerst wel even wennen om gelijk voor de klas te staan. Omdat we als docent de vrijheid krijgen om onze lessen zelf in te vullen, had ik gauw mijn draai gevonden”, zegt hij daarover.
Ubbo on tour
Leerlingen uit groep acht maken op verschillende manieren kennis met de middelbare school. “Met Ubbo on tour komen ze hier een dagdeel rondkijken bij de bovenbouw, terwijl het andere deel van de dag bestaat uit een aantal lessen van 20 minuten. Een spoedcursus Duits, geschiedenis en wiskunde. Tijdens de open dagen komen kinderen met hun ouders kijken. Al weten de meesten al dat ze hier straks naar school gaan”, vertelt Patrick.
Interactie & educatie
Patrick wil leerlingen enthousiast maken voor zijn vakken. Net zoals hij dat heeft ervaren tijdens zijn eigen middelbareschooltijd. “Zelf had ik vroeger een docent die heel interactief lesgaf. Door zijn verhalen, heb ik voor dit vak gekozen. Ik wil in elk geval zorgen dat ze iets kunnen uitleggen over wat ze geleerd hebben. Bijvoorbeeld hoe de politiek in Rome is ontstaan. Dat ze dat onthouden doordat ik tijdens de les een toga draag en een pot kapotgooi, vind ik extra leuk.”
Een veilige en fijne klas
School biedt een veilige en vertrouwde leeromgeving. Volgens Patrick kan dat alleen door een goede relatie op te bouwen. “Het contact met de leerlingen is erg leuk. Je bouwt echt een band met ze op. Ook omdat ik samen met een collega een mentorklas begeleid. Daarmee zijn we ook een aanspreekpunt voor ouders en voor leerlingen als ze ergens mee zitten. Een veilige en fijne klas, met een goede groepsdynamiek, daar hebben wij als mentor invloed op. Als we dat voor elkaar hebben, dan hopen we dat de leerlingen dat ook ervaren.”
Terug